Booths, een high-end supermarktketen in de UK stopt in 25 van haar 27 filialen met de zelfscankassa's, omdat het niet bijdraagt aan de customer service die ze hun klanten willen verlenen. Er komen weer bemande kassa's met echte mensen!!
Booths is eigendom van dezelfde familie als theehandelaar Edwin Henry Booths die in 1847 zijn eerste winkel in Blackpool opende.
Een woordvoerder van Booths zegt: Wij geloven dat echte mensen achter de kassa klanten beter bedienen en een betere klantervaring geven en daarom hebben we de beslissing genomen om de zelfscankassa’s in het merendeel van onze winkels te verwijderen. Dit is niet alleen gebaseerd op onze eigen gedachten en gevoelens hierbij, maar vooral ook op de feedback van onze klanten.
Albert Heijn faseert “bewust” de gewone kassa’s uit
En daar kan Albert Heijn (de grootste supermarktketen van ons land) nog iets van leren. Wij hebben diverse managers van AH filialen gevraagd waarom er bij AH zo weinig bemande kassa’s zijn. Het antwoord was: Die bemande kassa’s zijn verleden tijd, die zullen er over enkele jaren niet meer zijn.
Hun beleid is er duidelijk op gericht om klanten die nog bij een bemande kassa afrekenen te ontmoedigen door ze bv. onnodig lang te laten wachten. Het argument is vaak; er is geen personeel. Maar iedereen die wel eens bij een bemande kassa van AH heeft staan wachten weet dat er meestal meer dan genoeg personeelsleden zijn, maar die staan altijd bij de zelfscankassa’s om onschuldige klanten “te controleren” omdat ze hun eigen klanten blijkbaar van geen kant vertrouwen.
Klanten op zwarte lijst door zelfscankassa gebruik
BNNVara schreef in juni 2023 een artikel waarin wordt uitgelegd dat klanten die per ongeluk vergeten iets te scannen winkelverboden krijgen die soms oplopen tot 1 jaar. Hier komt geen politie of rechter aan te pas terwijl de klant geen boze bedoelingen had. Sommige supermarktketens hangen zelfs foto’s van ‘verbannen’ klanten in de personeelsruimte zo blijkt uit het artikel.
Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/zelfscankassas-maken-van-gewone-klanten-dieven-duizenden-winkelverboden-per-jaar-uitgedeeld
Action is gestopt met zelfscankassa’s
Action is naar eigen zeggen gestopt met de zelfscankassa’s omdat er teveel zou worden gestolen. Of dit de echte reden is weten we uiteraard niet, maar eens te meer blijkt dat mensen behoefte hebben aan menselijk contact, en dat computersystemen waarover altijd zo wordt opgeschept blijkbaar bij lange na niet zo slim zijn als mensen!
Ook supermarktketen Aldi maakt op veel plekken nog geen gebruik van zelfscankassa’s.
Klanten moeten volhouden en zich blijven uitspreken
Uit het voorbeeld van Booths blijkt dat als mensen maar lang genoeg volhouden door te blijven afrekenen bij bemande kassa’s, en dit ook vaak genoeg melden in de supermarkt, dat bedrijven dan vanzelf weer overstag gaan. Het blijven immers klanten die zorgen voor omzet die ze mogelijkerwijs zullen verliezen als ze klanten blijven teleurstellen met hun klantonvriendelijke gedrag.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Om te voorkomen dat we elkaar in de toekomst door de DSA wetgeving en daarmee samenhangende grotere censuur mogelijk minder of niet meer kunnen bereiken, kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief (zie footer van de website of onze opinie en blog pagina's, daarop staat een pop-up). Op die manier kunnen we elkaar bereiken in tijden van grotere censuur. Uiteraard blijven we wel actief op X (voorheen Twitter), GETTR, Facebook, Gab en sinds kort ook op Thruth Social.
Comments