top of page

Zero Emissie Zones voor bestel- en vrachtauto's vanaf 2025


De Europese unie en haar lidstaten hebben ingestemd met een verbod op brandstof voertuigen per uiterlijk 2035. Elektrisch en waterstof elektrisch gaan daarin de komende jaren de boventoon voeren.


Vanaf 1 januari 2025 voeren circa 30 tot 40 grote gemeentes in Nederland al een zero-emissiezone in. Daarnaast is de verwachting dat Nederlandse gemeentes in 2030 helemaal geen benzine of dieselauto's meer in de bebouwde kom toelaten. De omtrek van een Zero Emissie Zone is minstens het stadscentrum plus eventueel de omliggende wijken.


Belangrijk om te weten: een zero-emissiezone is géén milieuzone en is dus niet bedoeld voor personenauto’s, maar alleen voor bestelbussen en vrachtwagens.


Stadslogistiek

Vanaf 2025 starten in Nederland circa 30 gemeenten met de invoering van zo’n zero-emissiezone voor stadslogistiek waaronder: Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Leiden, Gouda, Den Haag en Delft. Dit betekent dat een stadskern alleen nog emissievrij óf met een schone dieselmotor bevoorraad mag worden.


Lees hier welke Nederlandse Gemeenten al hebben aangekondigd een Zero Emissie Zone in te stellen per 1 januari 2025.


Praktisch gezien houden de emissie zones in dat bedrijfsauto’s met een Euro 5-norm geweerd worden vanaf 2027 en bedrijfsauto’s met Euro 6-norm vanaf 2028.


BPM Betalen voor een bestelwagen

Om ondernemers een elektrische bestelwagen ‘in te jagen’ moeten ondernemers vanaf 1 januari 2025 ook nog eens Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm) gaan betalen indien ze een nieuwe bestelwagen kopen die op diesel of benzine rijdt. En dit heeft grote financiële gevolgen, want de huidige vrijstelling vervalt. In de nabije toekomst gaat dat een bedrag van € 66,91 per gram CO2 worden. Daarmee wordt een gemiddelde bedrijfsauto op diesel of benzine maar liefst zo'n € 12.000 duurder!


Groene maffia

Zo dwingt de groene maffia iedereen een peperdure elektrische bedrijfswagen in met een actieradius van slechts 50 km voor wat zwaardere bestelwagens.


Tot overmaat van ramp geldt vanaf 1 januari 2025 de motorrijtuigenbelasting ook voor elektrische auto's, die zijn tot eind 2024 nog vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 1 januari 2025 krijg je als je elektrisch rijdt nog 1 jaar een korting van 75%, maar daarna (met ingang van 1 januari 2026) betaal je het volledige bedrag. En dat pakt zeer slecht uit voor velen, want elektrische auto's zijn een stuk zwaarder dan een benzine of diesel variant, en dat geldt al helemaal voor een elektrische bestelwagen!


Chaos verwacht

Op dit moment rijdt 99% van al het vrachtverkeer in Nederland op diesel. Voor vrachtauto's zijn er simpelweg niet eens alternatieven op de markt verkrijgbaar. Natuurlijk zijn er al wat pakket leveranciers die rondrijden met elektrische bestelwagentjes, maar dit betreft meestal voertuigen met een brommer kenteken en dat is voor de meeste ondernemers helemaal geen optie aangezien die ook grotere afstanden afleggen en op de snelwegen rijden.


Het weigeren van bestelauto's op diesel betreft natuurlijk niet alleen de bevoorrading van stadscentra (dus de logistiek), maar het gaat ook om de loodgieter, stukadoor, bouwvakker, zonnepanelen installateur, dakdekker en CV monteur die straks allemaal het centrum niet meer in mogen.


Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te bedenken dat dit voor chaos gaat zorgen per 1 januari 2025. Want van die 99% die nu nog op diesel rijdt gaat heus niet meer dan de helft binnen 1 jaar een elektrisch voertuig kopen, dat is voor de meeste ondernemers overigens ook nog eens gewoon onbetaalbaar, en door de eerder genoemde BPM verhoging zal een ondernemer eerder voor een 2e hands diesel kiezen met bv. een Euro 6 norm.


Het lijkt daarom ook een stuk realistischer dat genoemde ondernemers hun klanten elders (lees buiten de steden) zullen gaan zoeken en bedienen, waarmee de groene maffia zichzelf natuurlijk in de vingers snijdt, maar daar komen ze wel nog achter op het moment dat er een toilet verstopt is en de loodgieter het centrum niet in mag.


Laadpalen infrastructuur

De gemeenten die per 1 januari 2025 een zero emissie zone instellen moeten zorgen voor voldoende laadpalen. Wie nu wel eens iemand spreekt die in een elektrische auto rijdt, die weet dat dit een gigantische uitdaging wordt aangezien er nu al een schrijnend tekort is aan laadpalen, maar nog erger, vooral aan ruimte om die laadpalen te plaatsen. Om nog maar te zwijgen van het elektriciteitsnetwerk die de vraag naar stroom, en de inname daarvan vanaf particuliere zonnepanelen, nu al bijna niet meer aan kan.


Voorbereiding wordt nog belangrijker

Als de bevoorrading en logistiek in steden gaat stokken, betekent dit lege schappen, niet alleen in bv. kledingwinkels, maar ook in supermarkten, en aangezien in steden nu eenmaal de meeste mensen wonen zal dit ongetwijfeld gaan lijden tot hamstergedrag en paniek!!


Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief

Om te voorkomen dat we elkaar in de toekomst mogelijk minder of niet meer kunnen bereiken, kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief (zie footer van de website of onze opinie en blog pagina's, daarop staat een pop-up). Op die manier kunnen we elkaar bereiken in tijden van grotere censuur. Uiteraard blijven we wel actief op X (voorheen Twitter), Facebook, YouTube, GETTR, Gab en sinds kort ook op Thruth Social.


Donaties

Het aantal subscribers op onze nieuwsbrief groeit als kool, wat natuurlijk fantastisch is, maar het zorgt er mede voor dat we onze nieuwsbrief verzending moeten omzetten naar een ander (lees duurder) systeem. Ook willen we graag nog verder groeien en nog meer content maken in 2024, en daarvoor kunnen we je steun hard gebruiken.


Klik hier om ons te steunen en doneer!


Donaties worden gebruikt voor het dekken van vaste kosten zoals website, hosting, e-mail marketing systeem, de aanschaf van (actuele) stockfoto's en redactioneel werk.


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page